REKLAMAČNÝ PORIADOK
Tento Reklamačný
poriadok slúži na zaistenie správneho postupu pri uplatňovaní a vybavovaní
reklamácií vád spotrebného tovaru. Bol vypracovaný v zmysle zákona č. 40/1964
Z.z., občiansky zákonník v platnom znení a zákona č. 250/2007 Z.z., zákon o
ochrane spotrebiteľa v platnom znení.
PRÁVO KUPUJÚCEHO NA
REKLAMÁCIU VADNÉHO TOVARU
Ak nie je predávaný
tovar pri prevzatí kupujúcim v zhode s kúpnou zmluvou, alebo ak sa vyskytne na
zakúpenom tovare vada, môže kupujúci uplatniť u predávajúceho svoje právo na
zodpovednosť za vady tovaru. Za vadu nemožno považovať zmenu vlastností tovaru,
ktorá vznikla v priebehu záručnej doby v dôsledku opotrebenia či nesprávneho
používania, resp. nesprávneho zásahu.
V prípade, že kupujúci
uplatní právo na zodpovednosť za vady tovaru (ďalej len reklamácia),
nesmie vybavenie reklamácie trvať dlhšie ako 30 dní od uplatnenia reklamácie.
Za vybavenie reklamácie sa považuje ukončenie reklamačného konania odovzdaním
opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením
primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej
odôvodnené zamietnutie, a to podľa tohto Reklamačného poriadku a príslušných
právnych predpisov. Po márnom uplynutí lehoty na reklamáciu má kupujúci právo odstúpiť
od zmluvy alebo má právo na výmenu tovaru za nový tovar.
UPLATNENIE REKLAMÁCIE
Kupujúci môže uplatniť
reklamáciu pri zásielkovom predaji následovne:
Tovar s namietanou
vadou pošlite pri zaslaní balíku Slovenskou poštou, GLS, DPD alebo inej
poštovnej služby na adresu:
Hračkotéka.sk
Mária Matijová
Námestie slobody 42
083 01 SABINOV
K tovaru
priložte kópiu faktúry, sprievodný list s vašou adresou, telefónom a stručným
vysvetlením, ako a čím k vade došlo. V žiadnom prípade neposielajte tovar naspäť
na dobierku! Kupujúci je povinný preukázať, že jeho nárok na vybavenie
reklamácie je oprávnený, tzn., že okrem určenia vád dokladá aj cenu tovaru a
miesto a dobu zakúpenia tovaru, čo najlepšie preukáže predajným dokladom,
záručným listom, resp. iným vierohodným spôsobom.
LEHOTA NA UPLATNENIE
REKLAMÁCIE
Lehota na uplatnenie
reklamácie (záručná lehota) trvá 24 mesiacov od dňa prevzatia tovaru kupujúcim.
Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný vydať kupujúcemu pri predaji záručný
list s vyznačením rozsahu a podmienok záruky. Ak to povaha tovaru umožňuje,
stačí namiesto záručného listu doklad o zakúpení tovaru. Právo na reklamáciu
tovaru kupujúcemu zanikne, ak nebolo uplatnené v záručnej lehote.
Reklamáciu by mal
kupujúci uplatniť bez zbytočného odkladu po zistení vady, aby mohla byť
reklamácia správne posúdená a vybavená. Ak tak kupujúci neučiní a následným
používaním tovaru dôjde k zhoršeniu vady / zväčšeniu poškodenia, vystavuje sa
kupujúci riziku, že reklamácia nebude predávajúcim uznaná alebo opravená.
Záručnú dobu nemožno zamieňať s dobou obvyklej životnosti tovaru, t.j. s dobou,
počas ktorej pri správnom užívaní a ošetrovaní môže tovar vzhľadom k svojim
vlastnostiam, danému účelu a rozdielnosti v intenzite užívania vydržať.
Ak je reklamácia
vybavená výmenou vadného tovaru za nový, beží lehota na uplatnenie reklamácie
opätovne od okamihu prevzatia nového tovaru kupujúcim.
NÁROKY Z VÁD TOVARU
Ak má tovar vadu,
ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne
odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu tovaru, alebo ak sa
vada týka len súčasti tovaru, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú
neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady. Predávajúci
môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadný tovar za bezvadný, ak to
kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
Ak má tovar vadu,
ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa tovar mohol riadne užívať
ako tovar bez vady, má kupujúci právo na výmenu tovaru alebo má právo od zmluvy
odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné
vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo
pre väčší počet vád tovar riadne užívať. Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má
kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny tovaru.
Za odstrániteľné vady
sa považujú také vady, ktorých odstránením neutrpí vzhľad, funkcie a kvalita
výrobkov a oprava môže byť vykonaná riadne v stanovenej lehote. Za
neodstrániteľné vady sa považujú také vady, ktoré nemožno v stanovenej lehote
bezo zvyšku odstrániť, a ktoré bránia tomu, aby mohol byť výrobok riadne
používaný. Posúdenie charakteru vady náleží predávajúcemu.
Tovar, ktorý má vady
(nové vadné výrobky alebo výrobky použité), ktoré nebránia tomu, aby mohol byť
tovar používaný na určený účel, musí byť predávaný len za nižšie ceny.
Kupujúceho je nutné upozorniť, že tovar má vadu a o akú vadu ide, pokiaľ to nie
je zrejmé už z povahy predaja. Za takéto vady nového alebo použitého tovaru,
ktorého nižšia cena bola dohodnutá, predávajúci nezodpovedá. Ak sa vyskytne na
tovare predávanom za nižšiu cenu skrytá vada, ktorá bráni z funkčného hľadiska
užívaniu na daný účel, má kupujúci právo výrobok reklamovať v súlade s týmto
Reklamačným poriadkom. Ak sa vyskytne na tovare predávanom za nižšiu cenu iná
neodstrániteľná vada, ktorá však nebráni v použití na daný účel, má kupujúci
právo na primeranú zľavu z ceny výrobku. Pri predaji použitého tovaru je možné
skrátiť záručnú dobu na 12 mesiacov za predpokladu, že sa predávajúci takto s
kupujúcim dohodne. Predávajúci je následne povinný túto dobu uviesť v doklade o
kúpe tovaru.
POTVRDENIE O UPLATNENÍ
A VYBAVENÍ REKLAMÁCIE
Predávajúci je povinný
pri uplatnení reklamácie vydať kupujúcemu potvrdenie. Ak je reklamácia
uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, predávajúci je
povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť kupujúcemu bez zbytočného
odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o
uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak kupujúci má možnosť preukázať
uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
Predávajúci je povinný
o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa
uplatnenia reklamácie.
Predávajúci je povinný
viesť evidenciu o reklamáciách a predložiť ju na požiadanie orgánu dozoru na
nazretie. Evidencia o reklamácii musí obsahovať údaje o dátume uplatnenia
reklamácie, dátume a spôsobe vybavenia reklamácie a poradové číslo dokladu o
uplatnení reklamácie.